maandag 12 mei 2008

De Beverhouts(fiets)route ( 38km )

Beste mama's, (even tussen ons):
Hoe was jouw moederdag?... Als ik denk aan mijn 2 sloebers...Ik heb niets tekort gehad!!!

Ik wil u mijn vakantie-adres gerust verklappen: jeugdherberg ' Die Loyale ' te Maldegem: Een herberg met een hart voor de bezoeker, netjes ingerichte woongelegenheden, lé-kker eten(!), vriendelijk onthaald door het huispersoneel. Ik voelde me hier als een koningin zo rijk! Kijkje nemen? Dat kan, via http://www.vjh.be/ ( reservatie gewenst).
We vertrekken vanuit Maldegem: de Bogaerdestraat, de Holleweg in. OEF! Uit die drukte !
Een rechte weg door Burkel (= een bebost gebied met talrijke wandelpaadjes) leidt ons naar Klijt (= Maldegemse wijk), het symfonisch orkest van wilde zangvogels krijg je er gratis bovenop.
Volgens ons plannetje rijden we nu naar St.-Joris te Beernem... " vervlogen stad van dennengeur" , het lattenklieven (= latten van 1m lang/ 3 cm breed ) en wat hier ooit een ambachtsnijverheid was, deed St.-Joris alle eer aan. Deze latten werden gebruikt om huizen te plafoneren. Pas na '60 is deze ambachtsnijverheid een stille dood gestorven.
We rijden recht naar de kanaaloever, richting herberg/ watersportcentrum KIJKUIT.
Het statige ' Blauwe kasteel' ( ter hoogte van de Velddreef ), doet vermoeden dat hier indertijd een en ander is gebeurd... Vandaag is zij 1 der oudste én belangrijkste hoeven van Oostkamp.
We komen uit op een 3- gemeentenpunt: Oostkamp / Beernem / Assebroek. Wij kiezen voor dit laatste en het zal ons zeker niet berouwen...
Aan de Mispelaerestraat doen we evenwel een zondeke, want hier verlaten we (tijdelijk) de route om onze picknick te kunnen aanspreken. Gevónden plekje was het Pastoor Verhaegeplein. We genieten van de vredige rust, beiaardklanken en het idyllische uitzicht op de parochiekerk, alsof de tijd hier is blijven stille staan...
Nog meer rust genieten we langs de abdijenroute, die ons rondom de Assebroekse Meersen, de Gemene Weiden, en de Chartreuzen heen leidt. Deze ruim 2,5 km durende "groene lijn" brengt ons naar Rijckevelde.
En nét wanneer we West - voor Oost-Vlaanderen gingen ruilen, rustten we even uit bij het eet- en praatcafé 't Ventieltje. Rust... tot er iemand begon moppen te tappen, we kwamen niet bij van het lachen, 't ging over " zuinig leven " en zo...
Met de kriebels in de buik legden we de laatste lootjes aan de tocht, langs het oeroude Maldegemveld, de Veldstraat, uitdeinend in de Holleweg.
Voor de rest van het verslag keer je terug naar het begin van mijn verhaal.

Met goedlachse groeten.
:0) Veerle Loriaux

Geen opmerkingen: