zondag 23 mei 2010

Van Tielt naar Kanegem.

Beste natuurvriend,

Af te leggen traject:
46(toerisme Tielt)-47-48(Kanegem)-49-43(Ruiselede)-44-40-41(Wingene/St.-Jan)-34-25(Wingene/centrum)-23(Egem)-36-37-46

Totale afstand: 43 km.

Vandaag vind het feestelijk inwandelen van het 54ste bloemenseizoen te Kanegem plaats. Dan moeten we daar toch eventjes naartoe. Met het fietsnetwerk laten we er ons heen brengen.
Goeiemorgen !
Kanegem ligt op je broodplank!

De picknic mee, voldoende drank mee, en goed humeur. Kom, me zimme weg!
Hoewel ik zot ben van beesten, en ik mijn tas weer met wortels heb gevuld, moet ik bekennen:
dieren blijven dieren, zoals mensen mensen blijven, en dat blijft voorlopig zo. Het mooiste is dit te kunnen aanvaarden. Maar door het te aanvaarden wordt liefde voor dieren als voor mensen heel apart en bijzonder.

Het Brugse Ommeland heeft een grote verscheidenheid aan groen. Na een zoveelste fiets- of wandeltocht wordt dat telkens een beetje duidelijker...

Langs de Kanegemstraat bereiken we Kanegem, een klein en stil dorpje, waar kardinaal Danneels werd geboren en Briek Schotte aan een schitterende wielercarrière wrochte.
(wrochte= werkte).
Wie maximaal van de bloemenpracht in Kanegem wil genieten fietst deze route best in juni.

Langs knp. 43 fietsen we naar Ruiselede: de stad die Chris Maene ( historisch pianobouwer, verkozen tot ondernemer van West-Vlaanderen 2008) onlangs tot ereburger heeft gemaakt.
Langs de Markt zoeken we knp. 44 op. Tijdens onze verkenningstochten worden we vaak aangenaam verrast: veldkapelletjes, oude graanmolens, kleine hoevetjes,... Ze dragen hun charme en maken indruk op mij. Toch liever dat dan een riante villa, met de kloefen op de mat.

Ben je te verleiden met een ijsje? Ga dan eens langs kaas- en ijshoeve De Klimop, bij dhr.en mevr. Tanghe- Vandevoorde Frans en Lea/ Schoutskruisestraat 11 te Ruiselede (tel.: 051/ 68.83.13). Je wordt er hartelijk ontvangen.
Van Wingene af zien we de hoge VRT antenne van Egem, die ons lijkt dichterbij te willen halen. We naderen...
Straat in, straat uit fietsen we stilletjes Tielt tegemoet. Terug van weggeweest.
Graag geef ik nog mee:
30 mei a.s.: " Dag van het Park"
Op heel wat plaatsen, waar o.a. in Tielt, maakt men een ontdekkingstocht langs groene plekjes. De stad en het Katho zetten hun beste beentje voor. De Stedelijke Academie voor Muziek en Woord zorgt voor de muzikale omlijsting.

De weerman had nog zo gezegd: "Dit weekend insmeren die huid, mensen!"
Voor-zich-tig groet ik jullie...
:0) kreeft Loriaux

Geen opmerkingen: