zondag 6 juni 2010

Een boswandeling.

Beste natuurvriend,

Een boswandeling?
Boven ons dreigen grauwe wolken, maar ik laat me niet temmen, ik wil naar buiten!
Het enige geluid dat kan optornen tegen de stilte is afkomstig van merels en zanglijsters. Vooral na een fikse regenbui houden zij een lieflijk concert, onvermoeibaar, de ganse dag door en in de stad bij straatverlichting zelfs 's nachts!

Ondanks het eigendomskarakter dat het bordje 'PRIVAAT' draagt (aan het begin van de wandeling), blijft het vermoeden bestaan dat mensen hun stukje natuur met ons willen delen.
Als respecterende wandelaars houden we ons op het pad, houden het netjes en bewaren de stilte. We jagen geen wilde dieren op, waarmee we onderweg zullen kennis maken.

Ik stap graag het bos in na een regenbui. Dan ruikt het heerlijk naar groen én naar turf! Op sommige plaatsen is deze geur zo sterk aanwezig, dat het drukt op de ademhaling, zo ervaar ik wel eens.
Ik voel me zo blij als een kind als ik mijn laarzen mag aantrekken, en goed ingepakt in mijn regenfrak door slijkpaadjes mag stappen...

Het enige voordeel voor al wie zich slecht kan oriënteren: Je toch ziet er altijd weer anders uit. Ik spreek uit ervaring... Het natuurlijk karakter van het boerelandschap, verraste ons vandaag, toen we aan de praat geraakten met een bejaarde man. Hij zat op een bankje en maakt graag een klappenanske met al wie passeert... Hij kent de streek op zijn duim, leefde mee met de seizoenen, is natuurvriend in hart en nieren, en heeft de komst van de E403 (A17) in 1985 meegemaakt: dat stukje autosnelweg dat het domein Doeveren doormidden snijdt.
Hun verhalen gaan soms ver terug in de tijd, die ze in 't hart bewaren. Voor hen mag de tijd nog efkes stille staan, t'een deert gene mens, waar nog gesprook'n wordt over n'een spoelkom café, de keiremelk, de joarlikse kermesse up de perochie,...

Na een half uurtje kletsen zetten we onze tocht verder. Schotse hooglanders houden zich op de vlakte. Menslief, wat zie ik die beesten graag!
Jullie hebben misschien al een vermoeden waar we ons momenteel bevinden? Op 6km van Brugge, in domein Merkemveld, waar knooppunt 91 doorheen slingert.
Behoorlijk drassig.
Maar dat geeft niet.
Ik keer naar huis terug als een tevreden kind.

Met lieve groeten,
:0) Veerle Loriaux

Geen opmerkingen: