zondag 28 juni 2009

Langs de Leie naar Doornik...

Beste natuurvriend,

" You can get it if you really want ! "
Mooi toch... om de dag mee te beginnen?
Vandaag halen we de 100 ! Vraag me verder niet waarom... 't Was een te gek idee.

De Waterhoekroute (50km) had ik vorige avond opgedist uit mijn collectie fiets- en wandelkaarten van Westtoer. Aan het Streekbezoekerscentrum te Bossuit lieten we ons neervleien op de bank.
Manlief nam voor ons de wijze beslissing om deze tocht een tijdje te bevriezen, tot de koudere dagen aankomen, gelet het zwoele weer dat we mochten verwachten vandaag...
Goed dat we naar hem hebben geluisterd: vandaag werd het 27° !

In de lommerte van de bomen en bijna vanzelf baanden we ons een weg naar Doornik, waarbij we de Leie achter ons lieten en verder langs de Schelde zouden fietsen.
Meteen liepen we in het spoor van de Spierevalleiroute (40km).
De meeste watervogels waren nog in rust ( de gelukzakken! ), insecten zoemden ons om de oren.
Lekker was het niet, maar 'k heb er enkele naar binnen gewerkt.
Naar 't schijnt...mocht men deze delicatesse ooit op de menukaart zetten, ben je gegarandeerd een eiwitbom rijk(-er) ?

In ieder geval: insecten gedijen bijzonder goed in ongemaaide bermen. Met hele kolonies bevolken ze onze kanalen, waar het welig tiert van brandnetels en distels. Het stoort me niet echt, als we maar een proper fietspad hebben.
Henegouwen heeft - wat dat betreft- de laatste jaren enorme inspanningen geleverd, waarvoor ik graag mijn waardering uitspreek !

Pont de Warcoing, Pont de Pecque, Pont Ramegnies-Chin, die we onderdoor rijden, zijn nuttige uitvalsplaatsen om even het kanaal te verlaten en het centrum te bezoeken: voor zaken die dringend moeten..., voor een natje en/of een droogje..., enfin je vindt vast wel een argument om even te ontsnappen uit de eentonigheid van een kanaallandschap.
Alhoewel... ' eentonig ' is een kanaal zijn naam niet waardig, er ligt op je pad misschien een woonboot aangemeerd. Ik laat dan mijn gedachten de vrije loop: Hoe ziet het leven op een woonboot eruit?

Zulke gedachten doorbreken het eentonig karakter van kanaaltochten. Door de rust wordt je uit de tijd gecatapulteerd en alles lijkt wat vanzelfsprekender.
En ik... zal niet meer boven de 23km/u geraken, het is hier véél te mooi en ik kom oren en ogen tekort, geloof me maar! Een Vlaamse gaai op enkele meters van mij, een grauwe kiekendief, een verliefd koppel fazanten in het maïsveld, libellen en vlinders en voor je het doorhebt rij je over de Pont de fer Doornik binnen. Als een rode loper uitgerold rij je langshier het centrum binnen.

We haalden bij thuiskomst 102 km op de teller !
" You can get it if you really want. "
Vaneigens, badend in 't zweet, rooie kaken en billen, n' een alven zak caroot'n upgefret, en thus eirst een alf ure sièsta !
Tot verder orders!

:0) Veerle Loriaux

1 opmerking:

willy de kerpel zei

Dag Veerle,

Wat een prestatie ! Maar 't lukt mij niet om een e-mail naar julie te versturen !