zondag 14 juni 2009

Www.dekust.org.

Beste natuurvriend,

Wandelen kan je met jezelf alleen, maar minstens zo aangenaam is het met twee, drie, vier,...
Vergezeld van een reisgids, die ons doorheen de knooppuntbewegwijzering zal leiden, kozen we vandaag voor een kustwandeling bij Nieuwpoort.

We moeten toegeven hoe Belgisch wij denken: laarzen, zonnebril, regenjas, paraplu, t-shirt, zonnecrème, kortom we hadden ons op àlles voorzien.

Elk seizoen geeft zijn taferelen bloot, en zangvogels geven je het raden wie ze zijn en waar ze graag hun nesten bouwen, en wij raken maar niet uitgekeken hoe alles zijn bestemming vindt. Een wonder, toch?
Maar soms ( en ik geef toe dat ik het er knap lastig mee heb) komen vragen bij me op, bij plaatsen waar de natuur zijn gang mag gaan... Dit zijn plaatsen waar de natuur haar geheimen met ons deelt en hoopt op die manier een verbond met ons te kunnen sluiten.
Gelijk ik het Hannecartbos vandaag aantrof en dat stilletjes overwoekerd raakt door de brandnetel.
Zalige rust, ja maar wàt doet lucht- en grondkwaliteit aan de vegetatie?

Heb ik redenen tot ongerustheid of niet, te denken dat een mens moet ingrijpen als bepaalde dier- en plantensoorten met uitsterven worden bedreigd en andere soorten hun plaatsen innemen?
Ik weet dat de mens verantwoordelijk is voor heel wat milieu ellende, maar wil ook geloven dat diezelfde mens evengoed in staat is om orde op zaken te stellen en inspanningen kàn doen om elk seizoen in zijn waarde te laten, degradaties weg te werken, en vriendschap te sluiten met de natuur, gezien de moeite van zoveel vrijwilligers die de natuur een warm hart toedragen.

Op onze voettocht aan de Westkust vonden we het allemaal terug: bos, duinen, zee, en polders.
Het laatste stukje was voorbehouden voor de kustlijn. Het voerde me even terug in de tijd dat de kinderen klein waren... Op strand zochten ze de mooiste schelpjes bijeen voor thuis.
Daar kregen ze een plaatsje in onze tuin.
Vandaag zijn het dankbare herinneringen, die ons veel te vlug zijn ontgroeid...

Met bruisende groeten,
:0) Veerle Loriaux

Geen opmerkingen: