zaterdag 13 maart 2010

Knooppunt 13...

Beste natuurvriend,

Knoopunt 13 ... loopt langs Izegem en zet je op het kruispunt van vervoering, want vandaag brengt ze ons voor het eerst -na zo'n lange winter- terug op de been, excusseer: de fiets!

Vogels een warm hart toedragen..., ik denk dat ik er zo eentje ben. Vooral in de wintermaanden hebben zij erg te lijden onder de kou. Terwijl de lente een schuchtere poging doet onze harten te vullen met zon, wentelt de ochtend zich in dauw en perst de merel zijn betere deuntjes uit z'n longen. Als je hierdoor niet geraakt wordt, dan weet ik niet goed wat de lente je doet?...

Het ploegen kan beginnen, de boer ziet niet meer om, regen en wind houden hem niet meer tegen. Je hebt het vast al gemerkt hoe modderig de karrewegen erbij liggen. Het hoort er nu eenmaal bij, mensen. Akkers zijn wékenlang verzadigd geweest, dat de eerste getrokken voren de grond niet zal droogleggen. Dus heb een beetje geduld, wil je?

Vogels..., met mijn oren en ogen wagewijd open, kom ik nog info tekort. Binnenkort verwacht ik een welkomspakketje, boordevol nuttig materiaal. Dat krijg je als je lid wordt van Natuurpunt: 4x Natuur.blad / 10% ledenkorting bij aankoop van allerlhande in de Natuurwinkels, een afdelingstijdschrift om deel te nemen aan haar activiteiten / een fiets- en wandelgids / wandelingen- en fietstochten en bovenal een CD MET VOGELGELUIDEN. Daaaaar zit ik op te wachten!

Grijs weer vandaag, maar droog. Niets houdt me tegen, de fiets op, richting vaart Izegem- Ingelmunster. Behalve eenden op het water en een zwerm duiven onder de brug van Emelgem ben je zalig alleen. Aan Ingelmunster verlaten we de vaart, steken de brug over en bevinden ons op knooppunt 21-22. We zitten op de juiste weg!
De boerenbuiten, en koeiemest overal voor 't moment: "Snuif maar op. Het kan geen kwaad!"
Meulebeke (op knooppunt 54), kruist hier even het pad met de Veldroute.
Hier hou ik halt bij een kudde geiten en schapen, die (niet zo lang geleden) hun jongen hebben geworpen.
Langs het kasteel van Ardooie, ter hoogte van het provinciedomein 't Veld, steken we de drukke(!) Maldegemstraat over en zwaaien we terug langs Meulebeekse paden.
25 km en 1,5 uur later rijden we Tielt binnen.
De eerste, beste groentenzaak stap ik binnen en koop er een kilo wortels, die ik op mijn terugweg straks zal verdelen onder de paarden hier en daar.

Geluk...maak je zelf.


Fijne groeten,
:0) Veerle Loriaux

Geen opmerkingen: