zaterdag 27 februari 2010

erfgoedwandeling Sint-Idesbald (Koksijde-Oostduinkerke)

Beste natuurvriend,

De wagen achtergelaten aan de Strandlaan, besloten we eerst een bakje koffie te halen. In de straat is een heel gezellig eet- en koffiehuis: Dantes. Huiselijk knus, mooi ingericht en warm onthaalt! info vind je op www.koffiehuisdantes.be / mailen: info@koffiehuisdantes.be / GSM 0477. 49 23 76 / Strandlaan 270 - 8670 St.-Idesbald (Koksijde).
Dat deed deugd!
Nu naar het infokantoor, gelegen aan het einde van deze straat, waar de erfgoedwandeling begint.

Sint-Idesbald (een deelgemeente van Koksijde-Oostduinkerke), is één van de kustplaatsen die door het toeristisch reliëf laat ontdekt werd. Tot 1900 hadden de duinen vrij spel, op enkele vissershuisjes na, een stukje ongerept natuurgebied.

Eigenlijk zou een mens de wandeling twee keren moeten maken: een keer om notities te nemen, en daarna een keer om alles tot je door te laten dringen en ten volle te kunnen genieten.
!!! Alle erfgoedwandelingen - uitgegeven door Westtoer- zijn bewegwijzerd met klinknagels, uitgezonderd aan de kust. Een kaart is - om die reden- heel nuttig.

Heel wat huizen dateren uit het interbellum, een tijd van grote bouwactiviteit in de meeste badplaatsen, en zijn opgetrokken naar de plannen van Charles Schaessens, een lokale architect. Maar ook Gabriël Gits, Albert Dumont, Albert Nazy en Albert Knein maakten hier naambekendheid.Deze laatst genoemde werd aangesteld voor de bouw van een kleine bescheiden bakstenen kapel: genaamd 'Keunekapel'. De functie van deze kapel hield op te bestaan in 1935. Vandaag doet zij dienst als cultureel centrum. Het aanpalend parkje herbergt enkele kunstwerken van plaatselijke kunstenaars. De lepelaar in brons trok mijn aandacht, maar ook het ontwerp van de tuin en de stilte die me deed wegdromen in de tijd...

Slechts een handvol voorbeelden van vissershuisjes hebben de tijd doorstaan. Mijn verwondering was groot toen ik er nog eentje vond, op de hoek van de Paul Delvauxlaan en de Schaessensstraat!
De vissershuisjes wonnen in de loop van de 20ste eeuw aan populariteit als vakantiehuisjes en ze mochten dan ook op de belangstelling rekenen van menig kunstenaar.
't Vlierhof (gelegen aan de Delvauxlaan n°42) kreeg zijn artistieke karakter sinds 1982, toen de Stichting Paul Delvaux het huis omvormde tot een museum, gewijd aan deze surealistische schilder.

Dat deze badplaats een bloeiende kunstminnende bedrijvigheid heeft gekend, ligt verweven in de architectuur, de kunstwerken hier en daar, en zelfs (!) in de straatnamen.

Op weg naar huis rijden we langs landelijke weggetjes en pittoreske huisjes. Ik haal mijn hart op en denk stil: Nog even... en ik spring weer op mijn fiets. De tijd begint te dringen en ik... moét eruit!
Hier kom ik terug, maar dan op twee wielen.


Met fijne groeten,
:0) Veerle Loriaux

Geen opmerkingen: