maandag 2 november 2009

De Westkustduinen

Beste natuurvriend,

De Westkustduinen lokten ons weg van (t)huis. Dit duinengebied strekt zich uit over Lombardsijde tot De Panne.
Ergens hier tussenin maken we voettochten van een kleine 10 km., deels door het duinengebied, deels in bebouwd gebied.

Onze opdracht, als meter en peter van wandel- en fietstochten (door en voor Westtoer), houdt veel meer in dan alleen maar het "controleren" op onregelmatigheden. Het is - in vele opzichten- een impulsieve beweging naar rust, naar eenvoud van het zuiverste water, zoekend naar én geraakt worden door zoveel schoonheid in het hart van de natuur.

Voor deze gelegenheid brengen we gerust enkele dagen door in Oostduinkerke, waar we ons ophouden in de jeugdherberg De Peerdevisser (oostduinkerke@vjh.be).
Goed voorzien van audio apparatuur stond 31/10/'09 voor mij volledig in het teken van radio Klara's Top75.
Mijn Top3? Mozart - Bach - Verdi.
Kan ik me vandaag nog beter voelen, meegevoerd door een stille zeebries en met milde zachtheid ondersteund door zoveel mooie muziek? Daarmee trek ik heel graag het natuurgebied Ter Yde in. Zij vormt - op één na- de grootste duincomplexen van onze Vlaamse kust, met een 2,5 km. tussen strand en polder, met zeereepduinen, hoge stuifmassieven en duinvalleien, bos en grazige kopjesduinen.

Omwille van de hoge biologische waarde van het Ter Yde- complex én de kwetsbaarheid van de aanwezige levensgemeenschappen is slechts een klein gedeelte ervan vrij toegankelijk.
Ontelbare voetsporen en hondepootafdrukken zijn ons voor geweest, en toch niet te geloven dat we dit plekje zo moeten beschermen?
Áls... het waar is dat we zo'n zorg moeten dragen hiervoor: doen wij dan wel genoeg inspanningen om het intact te houden?

Een heel eind wandelen we langs de kust, bemerken we niets dan blijgezinde mensen, en in een opwelling denk ik aan mijn kinderen toen ze nog kleine pagadders waren, zoekend naar schelpjes op het strand. Ik moést hen wel geloven dat zij de 'aller aller mooiste' schelpen uit de zee hadden gepikt! In de tuin lagen nog attributen van vorige uitstappen, dus 't was een beetje bij de rest, maar schoon bewaard en zo belangrijk in de ogen van een kind.
Menslief, kostbare herinneringen zijn het!
Al even kostbaar is muziek, in zijn zuiverste vorm, als overgeërfde parels van genialiteit...
Mijn Top3?
Mozart hinkte een beetje achterop dit jaar, maar eindigde nog mooi in de top10.
Bach was absolúte klasse.
Verdi...wel, ik heb vertroosting gevonden bij de integrale uitvoering Il Trovatore nog vóór het slapen gaan.

Gracias radio Klara!
Adiós al mar!

:0) Veerle Loriaux

Geen opmerkingen: