zondag 22 augustus 2010

Over de kasseien van Kemmelberg wandelroute (9,4 km)

Beste natuurvriend,

Met of zonder kasseien, je kan er echt niet omheen, want het wandelpad gaat dwars door de nieuw aangelegde dorpskern...

Zonet waren we nog in Kachtem, voor een wandeling in het Rhodesgoed. Een uurtje later stonden we aan de voet van het nu zo actueel en veelbesproken Kemmel.
Na de rustperiode van de laatste kassei, werd (16 juli l.l.) de doorgang voor alle verkeer terug mogelijk.
Over de verfraaiingswerken stootten we op flink wat tegenstand van bewoners én bezoekers... We stappen rond het Warandepark. Het Warandekasteel peilt boven de haag en hier... denk ik... de dikste boom van het park gevonden te hebben! 'k Verklap het niet, zie dat ik me vergist heb...

Het pad zet ons langzaam buiten het zicht op de kerktoren van Kemmel, nu we richting Wulvergem stappen.
Van een Brits soldatenkerkhof gaat het naar het eerste voorbos met boomgaard. De aanplanting van het jonge bos is een streling voor het oog: hoe zijn die bomen toch gegroeid!
Zo nu en dan moet men zich 360° draaien, dan krijg je een prachtig uitzicht over Wijtschaete, Mesen, Wulvergem, Nieuwkerke, en Steenwerck.
De Kleine Kemmelbergweg (en juist daar waar ik de rugzak van m'n echtgenoot even overnam) kregen we een flinke klim in 't vooruitzicht. We gaan hier niet janken, hé, doorstappen!

Voor onze moeite worden we beloond op iets wat een mens niet elke dag te zien krijgt. Hier staat een fortuin op de parking van brasserie Au Chalet! Oldtimers Traction Avant Citroën, een zeer innovatieve wagen uit de jaren '30. Zestien wagens telde ik. De B.O.C.C. is op bezoek in West-Vlaanderen. Het zijn geen auto's met ABS, airbags, of stoelverwarming en ze zijn beslist niet milieuvriendelijk, maar ze in konvooi zien vertrekken... Jongens toch, het liet mij een heel speciale indruk na...
We praatten nog wat bij, bij een tas koffie en een heerlijk versgebakken pannenkoek en geserveerd door de vrouw des huizes.
Onze wandeling loopt op zijn laatste benen, wanneer we (langs jeugdverblijfcentrum De Lork) de dorpskern naderen.

En zullen we nu ook nog een goede nachtrust krijgen? Zou welkom zijn. Niet dat ik slecht slaap, maar wat sneller kunnen inslapen misschien...

Met vriendelijke groeten,
:0) Veerle Loriaux

Geen opmerkingen: