zondag 18 april 2010

Eéntje voor jou, ééntje voor mij...

Beste natuurvriend,

Eéntje voor jou..,
ééntje voor mij...
Ik kan nu niets zeggen, want ik moet tellen!

Aan de hoek van de Manestraat (Kachtem) met de Hogestraat tref je knooppunt 24 aan, niet zo ver van het bos Rodesgoed. De eerste 7 kilometers hebben we in de benen. Het belooft een zonnige dag te worden. We verkennen de streek rondom onze thuishave, waar groenten de velden kleuren.

Het luchtruim is leeg...
Niet te geloven dat een vulkaanuitbarsting (waar ook in de wereld) zo'n impact kan hebben op het luchtverkeer... Wil je geloven dat we er moeten aan wennen. Nuja, ik geef er niet erg om, er is vredige stilte, tot ver aan de hemel...

Aan de Scharestraat staan 3 statige bomen (enfin boomstammen), de kruin gekortwiekt en de zijtakken afgezaagd. Vergeef me dat ik dit een ware verminking van bomen vindt.
Lichterveldestraat kruisen we (knooppunt 19) en nu krijgen we een lichte helling in de kuiten, waarmee we kennis hebben gemaakt met de Diksmuidse Boterweg. Stilaan bereiken we Koolskamp (Ardooie). Het is nu precies 10 uur en we hebben 23 kilometers afgelegd.
Aan de Kapellestraat verlaten we Koolskamp.

De tv-antenne van Egem(Pittem) aan de Egemveldweg staat te pronken op zijn voetstuk. We fietsen er langs, nadat we eerst de N50(Kortrijk/Brugge) hebben gedwarst.
Groenvinken zweven over de velden, even achterna gezeten door kwetterende kievitten... Opnieuw steken we de N50 over, richting Wingene, en belanden in de Schaapbrugstraat.
Hier moet ik mezelf toch wat bijtanken, de batterijtjes raken leeg...
We zitten aan knooppunt 20/Ruddervoordestraat, het zoveelste wegkapelletje voorbij, het zoveelste bos in zicht, een praatje met een marathonloper, de Robaardstraat uit, de Kurkedreef door, de Groenstraat in, en het laatste eindje naar Ruddervoorde loopt langs een kiezelweg. Klokslag 12uur en 39 kilometer verder hebben we onze bestemming bereikt.

Eindeloos weerklinkt het liedje 'This Melody' van Julien Clerc in mijn hoofd. Ik weet niet waarom, maar als ik thuis kom moet ik het opzoeken en zing ik het zachtjes uit mijn gedachten...
Langs 66/25/24/55/18(Ardooie)19(Koolskamp)23/20/10/93: heenweg
traject: 39km
Langs 92/90/89/8(bos Groenhove)12/13/15/16/28/26/25/66: terugweg
traject: 46km

De terugweg loopt langs Lichtervelde.
Als je eens moest weten wie ons toch vergezelt langs veld en bos, dat een mens er stil van wordt. Van verwondering, maar ook van verbazing: een kraai - uit pure verveling(?)- houdt zich op een schoorsteen bezig met het voegwerk uit te pikken.Het is dus tóch waar... dat ze het doen. De snoodaards!
We besloten om even halt te houden aan Hoeve Ter Kerst, een plaats om te onthaasten.
We worden er vriendelijk bediend, met koffie en pannenkoek. Whaw! Het zijn reuze (!) pannenkoeken,...en lekker!
Een bezoekje waard, vind ik. Ik neem de voorgeschiedenis van deze hoeve (die teruggaat tot in de 15de eeuw) even door. Het is een verhaal met een mooi eindpunt! U kan er alles over vernemen op http://www.hoeveterkerst.be/
Doe het eens, het is een wondermooi verhaal. Of nog beter: Kom eens langs!

(p.s.: Vanmorgen zat ik wortels te tellen: ééntje voor jou lief paardje, ééntje voor mij, ééntje voor jou, ééntje voor mij,...)

Met dankbare groeten om deze mooie dag,
:0) Veerle Loriaux


Geen opmerkingen: