zaterdag 21 maart 2009

De Goedendagfietsroute (45 km) achterstevoren.

Beste natuurvriend,

Het fietsnetwerk Leiestreek staat garant voor bijna 900 km. fietsplezier en is een van de meest verrassende toeristische regio's van Vlaanderen.
En - dat- hebben -we - geweten !

Een gouden tip van een fietsmakker in het achterhoofd, daagt me vandaag uit m'n tent. Waarom zouden we de laatst gereden fietstrip eens niet achterstevoren doen?
En- dat- hebben- we- gedaan !

Wielrenners persten de eerste adrenalinestoot uit hun longen en met wat ellebogenwerk maakten zij zich een weg langs het zonovergoten kanaal Ooigem- Kortrijk.

Genietend - in slow motion- van kleine details die het leven zo bijzonder maken, kronkelen we langs baantjes die ons verrassend onbekend lijken. Dàt is nu een van die uitdagingen als je een toerke achterstevoren maakt. De bordjes volgen? Vergeet het maar, wij gaan op den tast!

En dan... gebeurt het opeens dat je alles anders gaat zien, de zon belicht weer een ander deel van wat jij eerst zo mooi vond, associeer je ... of interpreteer je gevoelens van mensen helemaal anders, hetgeen wat je in de verste verte niet kon bedenken komt nu in je bereik.
Zo liet ik me verleiden door het uitzicht van tearoom 'De Banmolens'.
Dit- heeft- wel- iets!
Ik raakte weer verzonken in de tijd en deelde mijn gedachten mee aan de vriendelijke dame bij het onthaal, die me wist te vertellen dat dit gerenoveerd pand al heel wat heeft doorstaan.
De vroegste vermelding is in een oorkonde uit het jaar 1128 terug te vinden.
De banmolens ontlenen hun naam aan alle bewoners van Harelbeke, die binnen een kring van +/- 5 km rond de (2) molens woonden, de banmijl. Zij waren verplicht naar de Harelbeekse molens te gaan om er hun graan te laten malen en vervolgens een deel af te staan voor het werk en de belasting.
Het banrecht was in de Middeleeuwen een algemeen gebruik. Het niet naleven ervan betekende een grote schending en werd dan ook streng beboet.

Zo zie je maar dat een mens in doen en laten nooit als een vrije burger kon zijn.
Toch is er geen reden tot klagen. En dat ben ik bijlange niet van plan! Ik zoek een gezellig plaatsje op het terrras en duik weer de geschiedenis in bij het genieten van een heerlijk abdijbiertje...

Wil je ook even wegdoezelen in de geschiedenis van de banmolens? Kom gerust even langs, bestel het zonnetje erbij, en geef je ogen maar de kost, want het is heerlijk vertoeven op het terras! http://www.debanmolens.be/

Zàlige groeten,
:0) Veerle Loriaux

Geen opmerkingen: