vrijdag 3 oktober 2008

in de voetsporen van Stijn Streuvels


Gisterenmiddag trokken we op stap naar het land van Stijn Streuvels. Het weer zag er nog vrij goed uit en dus vertrokken we aan het Lijsternest in Ingooigem (of Yvegem zoals ze dat hier zeggen). Het Lijsternest is gesloten voor renovatie en dus maar onmiddellijk vertrokken.

Het gaat bergaf en we genieten van de mooie uitzichten op de Kluisberg en omgeving maar ook op de dreigende onweerswolken.
Gelukkig blijft het nog droog. Al snel komen we op een punt waar we de Kluisberg (en de kerncentrale van Ruien) aanschouwen om dan via verschillende kerkwegels en het St-Arnolduspark naar de Tiegemberg te stappen.
Net voorbij de top van de Tiegemberg, horen we een donderslag en al even snel gaan de hemelsluizen open. Eerst regen, later hagelstenen en nergens een plaats om te schuilen.
Onze wandeltocht wordt stilaan een loopwedstrijd. en net op het moment dat we een schuilplaats vinden, met mooi zicht op de vallei klaart het op.
Met een nat pak gaan we verder en dalen nu de Tiegemberg af via verschillende mooie kerkwegels.
Bijna op het einde komen we nog voorbij een boerderij om dan via kerkwegels naar Ingooigem terug te keren. De boerin, zo eentje die je steeds minder ziet met klassieke schort, komt snel naar mij toe. 'En waar ga jij naartoe?, je moet de pijltjes blijven volgen hé want rechtdoor is het privé' spelt ze mij de les. Alsof ik iets anders van plan was, want ik ken hier nauwelijks de weg.
Na een praatje met haar blijkt dat er nogal veel mensen rechtdoor wandelen en daar dan blikjes en dergelijke achterlaten. Vandaar haar vrees denk ik.
Ik stap nu rap verder want daar zijn alweer onweerswolken op komst en jawel enkele honderden meters voor de aankomst begint het weer te gieten.


Ware het niet van de regen dan kreeg de route een 10/10. Nu blijft het bij een 9/10

2 opmerkingen:

willy de kerpel zei

Bart, wat is er met de formatering gebeurd ? Ik heb persoonlijk daar ook soms serieus last mee. Groeten.

Bart zei

Geen idee. Ik laat het even nakijken.